Dansk iværksættervirksomhed vil redde pattegrise på verdensplan

Danske Farrowtech vil redde flere smågrise over hele verden. Virksomheden har lanceret to produkter, og hvis salget forsætter som nu, forventer virksomheden sit første overskud om halvandet år.
Foto: Henning Bagger/BAG/Ritzau Scanpix
Foto: Henning Bagger/BAG/Ritzau Scanpix

Med et termisk kamera vil Farrowtech digitalisere overvågningen af pattegrise i farringsperioden.

Og det er der god grund til. For mellem 8 pct. og 20 pct. af pattegrisene dør umiddelbart efter fødslen, og der er god økonomi i at holde dødeligheden lav.

"Det har vist sig, at det her termiske kamera, der kan se varmeafgivelsen fra et objekt, er en god måde at gøre det på i stedet for de manuelle metoder, som landmænd altid har brugt," siger Erik Hougaard, der ejer og driver Farrowtech sammen med Morten Bo Mikkelsen.

Ideen til virksomheden opstod i 2015, hvor Morten Bo Mikkelsen og en kammerat fik ideen til teknologien. De arbejdede videre med virksomheden på hobbyplan. Siden droppede kammeraten ud af projektet, og Erik Hougaard gik med som investor. Han har tidligere arbejdet med it-virksomheder.

Siden har Seges og FarrowTech indledt et to-årigt samarbejde om dokumentation af teknologiens nøjagtige effekt på både økonomi og miljø. Indtil videre forventer FarrowTech at kunne redde en gris per kuld, og selvom de allerbedste bedrifter manuelt kan redde to grise per kuld, så sparer landmanden ifølge virksomheden selv især tid ved den digitale måde, virksomheden tilbyder.

"Vores data viser, at landmanden kan regne med at redde en gris per kuld, men det handler om udgangspunktet. Hvis du er god til det, så kan du måske ikke redde en mere, men du kan spare mange ressourcer," siger Erik Hougaard og tilføjer om sin egen indgangsvinkel til at gå med i projektet:

"Der er god økonomi i det. De, som gør det godt i forhold til at mindske pattegrisdødelighed, tjener penge, og med vores teknologi kan du spare mandetimer. Teknologien er spændende. Der er store etiske og dyrevelfærdsmæssige gevinster, og der er et mindre klimaaftryk, hvis man kan undgå flere døde pattegrise, så det passer også godt ind i tiden," siger Erik Hougaard.

Udvikling af flere produkter

Farrowtech har ud over det termiske kamera også udviklet en varmemåtte, som holder de svageste grise i et kuld varme. Og det fortæller meget godt om virksomhedens vision, som er at reducere pattegrisdødeligheden med 25 pct.

Ambitionen er at sælge til hele verden, og de første salg er lavet efter lanceringen i oktober til Svinekonges.

Farrowtech havde selv regnet med, at det danske marked ville være der, hvor teknologien og produktet først ville trænge igennem, men der har vist sig interesse fra det store udland.

"Vi er blevet taget godt imod. Lige nu er det økonomiske attraktivt at redde flere grise. Vi har oplevet stort internationalt fokus. Jeg er blevet bestyrket i, at vi har et spændende projekt," siger Erik Hougaard, der ikke ønsker at sætte tal på salget af produkterne i Farrowtech.

Men han tilføjer, at hvis salget går som nu, så ser det lovende ud for virksomheden.

"Vi ser ud til at generere overskud i midten af 2021 - et pænt overskud. Det kan være, at vi laver større investeringer i nye markeder i stedet for at putte pengene i lommen, men det er en god case, fordi vi hurtigt er kommet til det punkt, hvor vi er klar til salg af vores produkter," fortæller Erik Hougaard.

Virksomheden leverede i seneste regnskab, som er afsluttet i juni, et underskud på 425.000 kr.

Internationalisering forude

Det er fortsat det danske marked, som har Farrowtechs store fokus, fordi de danske svineproducenter er meget innovative. Derudover er det hollandske marked interessant, fordi hollænderne producerer mange smågrise.

Men herefter er det målet at få produkterne ud i hele verden.

"Vores patent dækker også USA, så det er et mål for os på sigt. Vores internationalisering starter for alvor i anden halvdel af 2020, og vi er ret ambitiøse omkring vores eksport," siger Erik Hougaard.

Han tilføjer, at Farrowtech jagter de rigtige partnerskaber i forhold til afsætning af produkterne til eksport.

Men derudover kan der blive tale om at få investorer med ombord, hvis markederne kræver det.

"Det kunne godt blive aktuelt at få investorer med. Det kommer an på, hvordan vores vækstplaner for udlandet ser ud. Det kunne være der, at vi skulle hente ekstern kapital. Men der er ikke noget på tegnebrættet," siger Erik Hougaard.

Han peger på, at virksomhedens store udfordring er, at de to ejere, der også er de eneste ansatte, har mange kasketter på og dermed mange opgaver. Derfor har virksomheden også outsourcet produktudvikling og markering til virksomheder eksternt for at give mere tid til salgsarbejdet.

Samtidig har virksomheden fået et advisory board, som ejerne kan drøfte konkrete opgaver og løsninger med. Det er både personer fra landbrugsvirksomheder og fra det øvrige erhvervsliv.

Dansk svinebesætning var under mistanke for svinepest

Sjællandsk svineproducent har aldrig oplevet prisstigninger som nu

Danish Crown-chef: Vi skal være bekymret for fald i råvaregrundlaget 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også